lauantai 17. toukokuuta 2014

Lidon saarella

Reijo haaveili risteilystä ja päätimme kokeilla, auttaisiko siihen vähän pidempi vesibussimatka Lidoon. Saarelle päästyämme ihmetys oli suuri, sillä siellä oli liikennettä: autoja, busseja, skoottereita ja polkupyöriä, vau! Suunnistimme välittömästi satamasta saaren toiselle puolen, jossa olisi kunnolliset merinäkymät kanavien sijaan. Matka ei ollut onneksi pitkä, sillä saari oli kapea. Poikkesimme puistokahvilaan kahville ja nautimme herkullisista kylmistä voileivistä.

Meren rannassa ei ollut suurta väentungosta, vain muutamia auringonpalvojia. Muutenkin liikenne oli rauhallista, olihan lauantaipäivä. Aikamme merta ihailtuamme jatkoimme patikoimista ja törmäsimme saaren pääkatuun, päättelin sen ihmisvirrasta ja kadun varrella olevista putiikeista. Kuljeskelimme satamaan päin takaisin rauhallisesti, olimme nimittäin päättäneet lähteä etsimään ruokapaikkaa lähempää kotiosoitetta.

Kotisatamasta suunta vei sisämaahan päin ja ensimmäinen vastaantuleva kivan näköinen ravintola olisi sopiva ruokapaikka. Sattumalta osuimme gourmet-ravintolaan, emmekä tarvinneet pettyä sen antimiin. Pastan ja pizzan sijasta oli miellyttävää vaihteeksi syödä jotain muuta. Alkupalaksi otimme antipastobuffesta erilaisia kasviksia ja Reijo söi pääruuaksi mustekalakastiketta ja minä piiiitkästä aikaa pihvin, lihansyöjä kun olen :).

Iltapäiväunet maistuivat tuollaisen kokemuksen jälkeen erikoisen hyvin, minkä jälkeen oli taas virkeä olo lähteä etsimään uusia kokemuksia. Reijo oli päättänyt, että menemme gondoliajelulle, jos vain sopiva tilaisuus tulee eteen, enkä minäkään kovin vastaan pyristellyt. Kävelimme erään aukion laidalle, josta pääsimme veneen kyytiin ja täytyy myöntää, ettei tuollaista joka päivä koe. Meillä oli erittäin miellyttävä gondolieri ja matkan jälkeen olimme molemmat erittäin ilahtuneita kokemuksestamme.

Kävelimme kotiin päin ja etsimme sopivaa iltapalalle terassia, sillä aurinko paistoi vielä korkealta. Päädyimme klassiseen vaihtoehtoon, toinen ottaa salaatin ja toinen valitsee pizzan, jotka sitten jaamme, jolloin saamme molemmat riittävästi ruokaa. Kummallista kyllä kaikki maistelemamme pizzat ovat olleet aivan kelvollisia vastoin etukäteen saamaamme informaatiota. Niin tänäänkin.

Olimme etukäteen sopineet, ettemme odota mitään gourmet-elämyksiä Italian matkallamme, silti kaikki syömämme ateriat ovat olleet erinomaisia. Ainut ongelma on liikasyöminen :). Tarjolla on liian paljon tuoksujen tulvaa leipomoista, pizzerioista ja ravintoloista. Tähän kun liitetään vielä jäätelö, ughh... Erittäin vaikea vastustaa!
Ihana huvila ja piha.

Uimakoppien pitkä rivistö Lidon saarella.

Hiekkarantaa riittää. Tuuli oli voimakas ja aallot vaahtopäinä.

Yllättävän edullista turistipaikaksi.
Kaksi kofeinitonta kahvia ja kaksi voileipää, totale 6,60 euroa!

Saarella näkyi autoja ja jopa kaksikerrosbussi, joka tosin ei
ollut liikenteessä, vaan toimi asuntona .

Virallinen gelato-poseeraus, söimme jäätelöä monenlaista.

Kadunvarrella oli kiva ravintola, olisi illalla mukava paikka pistäytyä.

Alkuruoka jo menossa hyvää vauhtia ääntä kohti.

Mun pihvi pääruokana.

Reijon mustekala-annos. Polenta maistui pahalle ;).

Lidon saarella autoja. Tuntui oudolta, kun muualla Venetsiassa niitä ei ollut.