perjantai 1. marraskuuta 2013

Göteborg-Fehmarn, 459 km

Herätys klo 6 ja koirien kanssa ulos. Onneksi ei satanut juuri silloin ja koiratkin olivat yhteistyöhalukkaita, joten lenkki sujui pikaisesti. Aamupalan jälkeen kasasimme tavarat ja pakkasimme jälleen kerran autoon koko leirin, koirat ja laukut. Liikennettä oli klo 8 aikaan jo ruuhkaksi asti ja tie Malmön suuntaan vaati alkuun tarkkaavaisuutta. Onneksi oli navigaattori. Eilinen päivä tuntui vielä sen verran, että klo 10 alkoi väsyttämään, mutta kartanlukijana en oikein voinut muuta kuin pitää navigaattoria ja pysyä hereillä. Välillä tosin innostuin ottamaan valokuvia auton ikkunasta, vaikka sade hiukan tätä puuhaa häiritsikin.

Olimme varanneet majoituksen Puttgardenista, jonne suunnittelimme suunnistavamme Malmöstä "uuden" sillan yli, mutta toisin kävi. Emme olleet tarkistaneet reittiä etukäteen netistä ja lisänneet navigaattoriin, joten valitsimme sitten annetun suunnitelman mukaisesti Helsinborgista lautan yli Helsingöriin. Matka kesti vain 15 min. Suuntasimme Tanskan maalla Rödbyhyn, josta jälleen lautta veisi meidät Saksaan. Oli oikein miniristeily, matka kesti 45 min ja verovapaita ostoksia sai laivalla tehdä. Meno oli juuri samanlaista kuin ruotsinlaivoilla :D. Suomalaiset vaan puuttuivat ;). Koska emme olleet varanneet lauttamatkaa etukäteen (harkitsimme kyllä sitä aamulla), jouduimme odottamaan jonossa ja pääsimme vasta seuraavaan lauttaan.

Majoituksen suhteen Reijon pahat aavistukset kävivät toteen, emmekä kyenneet menemään varaamaamme majoitukseen, joka haisi homeelle, vaan ajoimme Puttgardenin satamasta eteenpäin n. 8 km Fehmarniin kivaan pieneen Strandhotelliin (kiitos navigaattorin), josta saimme huoneen omalla sisäänkäynnillä koirien vuoksi. Kesällä varmasti upeata seutua, mutta näin syksyn tihkusateessa merimaisema ei aivan parhaita puoliaan näyttänyt. Samoin aikaisin tuleva pimeys esti tutustumasta täysipainoisesti tähän hienoon paikkaan. Yritimme nukkua päiväunet, mutta liika väsymys ja myöhäinen ajankohta olivat esteenä, joten tyydyin lepäämään tunnin, jonka jälkeen ennätin vielä hämärtyvässä illassa koirien kanssa lenkille. Täälläkin tuuli puuskissa kiitettävästi, onneksi oli pipo päässä, jottei tukka lähtenyt.

Pohdimme illan ohjelmaa ja päädyimme väsymyksestä huolimatta ajamaan parin kilometrin verran takaisin keskustaan ja syömään ravintola Krugeriin, jossa oli erinomaista ruokaa. Tihkusadekaan ei lannistanut tunnelmaa. Reijolle tämä on ensimmäinen kerta vierailla Saksassa. Huomenna matka jatkuu läpi Saksan Sveitsiä ja Liechtensteinia kohti.

Lissu tarkkailee Rödbyn satamassa muita koiria

Leikkiin kutsu esitetään, kun tarpeelliset asiat on hoidettu.

Pysähdyimme jälleen pari kertaa ulkoiluttamaan koirat ja kahville, aikaa meni puolisen tuntia per pysähdys. Huomaa, että Lissu ei haluaisi enää niin mielellään mennä autoon, tylsää varmaan niille tuo matkanteko. Onneksi sentään tänäänkin oli kivat tiet ja polut ulkoiluttamiseen.

Helsingborgin satamassa aurinkokin paistaa.

Lauttamatka Tanskan puolelle kesti n. 15 min.

Tanskan puolella ollaan. Mulla oli joku pakkomielle kuvailla kylttejä

Ihan kuin Kokkila ;).

Näiden kylttien avulla muistan osan reitistämme.

Kuvat otettuina ikkunan läpi ovat kehnoa tasoa,
mutta saapahan jotain muistoa.

Joku silta Tanskassa tiellä Rödbyhyn.

Sarvikuonojen maa ;)?

Rödbyn satamassa lippu liehuu kovassa tuulessa.

Kännykän kameralla kuva lautan ikkunasta lastaussillalle.