tiistai 9. kesäkuuta 2015

5. matkapäivä: Niederstetten - Zörbig, 410 km

Kun lähdimme Niederstettenistä, tuntui siltä, että seudulle voisi palata uudelleen, sen verran mukavat oltavat meillä oli. Maisemat olivat kerrassaan upeat ja aivan erilaiset kuin koskaan aiemmin nähty. Ihmiset olivat ystävällisiä ja pienissä kylissä riittäisi tutkiskeltavaa pidemmäksikin aikaa.

Tämän päivän maisemat, peltoja ja tuulivoimaloita.

Tuulivoimala (linkki)
Koska hellettä ei enää ollut, saatoimme palata vanhaan aikatauluumme. Ennätimme syödä aamupalan ja juoda rauhassa kahvit majapaikassamme ennenkuin matka jatkui klo 8. Lämpöasteita auton mittarissa oli aamulla vain 13, mikä tuntui edellisen viikon lukemiin olemattoman vähältä.

Pikkukylä isojen kaupunkien (Leipzig, Halle) lähellä.

Pellon takana näkyy hotellimme. Kuva lenkkipolun varrelta.

Reitti alkoi miellyttävästi, ajelimme pikkuteitä jonkun aikaa ennenkuin navigaattori johdatti meidät moottoritielle. Haimme kauan pysähdyspaikkaa kahvilalla moottoritien varresta sitä löytämättä. Ajoimme opasteiden mukaan kauemmaksi huoltoasemalle ja lepotauko teki hyvää kaikille. Viima kävi kuitenkin niin viileänä, ettei yhtään kauempaa tehnyt mieli viipyillä ulkoilmassa. Tänään ei kuitenkaan satanut vettä ja kun pääsimme perille majapaikkaamme, aurinko pilkisteli ja tuntui suorastaan lämpimältä! T-paidalla ja shortseilla pärjäsi jälleen. Muuten matka taittui ilman suurempia ruuhkia ja vaikeuksia.

Peltoteitä käveltävänä väsyksiin saakka.

Koirat saattoi päästää vapaaksi iltalenkillä.

Meillä oli hieno lenkkeilysää ja -tie.

Hotellimme mainos.

Hotellimme on sijainniltaan viimosen päälle koiraystävällinen. Asumme 3 km päässä kylästä tien varressa, jonka molemmin puolin on peltoja. Näiden peltojen keskellä menee teitä, jotka jatkuvat silmänkantamattomiin, ei ole mitkään pienet peltotilkut. Viljaa, rypsiä ja tuulivoimaa, siinä tämän seudun tuotanto tämän päivän kokemuksen perusteella. Itse hotelli saa miinusta ainoastaan nettiyhteyden toimimattomuudesta huoneessa. Käytävällä jos haluaisi iltaansa viettää, saisi hoidettua tarpeellisen yhteydenpitonsa, mutta tänään ei viitsi.
Huoneessa oli tilaa ruhtinaallisesti.

Käytävällä oli ihan viihtyisä kököttää läppärin kanssa :).

Hotellimme sijaitsi aivan kylätien vieressä.

Menemme ajoissa nukkumaan (helppoa, sillä internet-yhteys ei toimi), sillä huomenna lähdemme liikkeelle jo klo 6, koska meitä odottaa Travemünden lähellä pakollinen eläinlääkärissä käynti ennen Suomeen paluuta. Matolääke on koirien nieltävä lääkärin silmien alla, muuten ei ole asiaa Pertunmaan perukoille. Sitten meillä onkin kaikki viralliset velvollisuudet hoidettu ennen laivan kyytiin ajamista torstaina illalla. Asumme reilun puolen tunnin päässä satamasta joten voimme ottaa torstaipäivän vielä ihan rennosti, vaikka monsieur Reijoa jännittääkin merimatkaa kovin.
Vanha asemarakennus.

Mies ja koirat sekä huoneemme ikkunat alakerrassa.

Sisäpihalta kuvattua.

Onneksi ei sada ja lämpöäkin on riittävästi! Illalla varjossa
20 astetta, eikä tuulta juuri nimeksikään.

1. Mukavasti ja mielenkiintoisesti näyttää matkanne sujuvan, kiva lukea matkaraporttiasi.
    Nyt vain toivotan myötäistä tuulta merimatkalle ja tervetuloa kotikonnuille, johon luvataan ensi lauantaiksi kesän lämpimintä päivää. Toivottavasti ennustus pitää paikkansa:)

2. Kiitos, kiitos, täällä sitä ollaan. Lauantai OLI upea ja lämmin päivä. Nyt tähän vesisateeseen ja kylmyyteen pitää totutella, mutta ihan kiva oli tulla kotiin.
    Merimatka sujui hienosti, lisää raportteja loppumatkasta on tulossa, kunhan vaan ennättäisi kirjoittaa niitä jossain vaiheessa.