sunnuntai 18. joulukuuta 2011

Monaco, Monte Carlo

Minä kävin uimassa meressä! Kuulemma Alperttikin oli pulahtanut samaisella rannalla mereen päivällä, harmi, etten tiennyt, olisin voinut liittyä seuraksi :). Hassua, mutta meri on yksi syy, miksi tulin Monacoon. Minua ei niinkään kiinnostanut formularata ja sen sijainti kaupungissa, vaan meri. Se on ihana. Toki sain kuulla esitelmän, miten rata mutkittelee kaupungissa ja nähdä neulansilmän aivan luonnossa. Muuten kaupunki oli sonnustautunut valoin ja musiikein jouluun ja lähellä satamaa oli joulumarkkinat, aivan kuten kaikissa muissa vierailemissamme taajamissa. Kaupunki itsessään tuntui helpolta ja sopivan kokoiselta tutustua.

Kun lähdimme aamulla reissuun seitsemän jälkeen, olivat auton ikkunat jäässä, eikä jääskrapasta ollut tietoakaan. Aurinko nousi siinä klo 8. St. Raphaelissa kävi jäätävä viima, ensimmäisen kerran tuntui palelevan käsiä ja korvia. Juna oli puolisen tuntia myöhässä ja saavuimme Cannesiin puoli kymmenen maissa, josta jatkoimme paikallisjunalla Monacoon. Juna pysähteli kaikilla pikkuasemilla ja oli mukava seurata ikkunasta maisemien vaihtelua. Synkkä pilvi peitti yhtäkkiä taivaan ja saimme todistaa lumisadekuuron rakeineen Nizzassa. Maa peittyi pian valkoiseen vaippaan ja olo oli vähän epätodellinen, luntako täällä... Kun tulimme Monte Carloon, sää oli yhä pilvinen, mutta lämmin. Kävelimme ympäri kaupunkia ja nautimme sunnuntain rauhallisesta tunnelmasta. Lopulta päätimme lähteä etsimään hotelliamme ja sopivaa lounaspaikkaa. Molemmat löytyivät helposti ja päikkäreiden jälkeen lähdimme uimarantaan kävellen. Oli tullut jo pimeää, mutta rannan kävelykatu oli valaistu. Ihmettelimme muskeliveneitä ja ihastelimme purjepaatteja, jotka talvehtivat sataman suojissa ja keinuivat aalloilla maininkien tahdissa. Päästyämme uimarantaan tuumailin jonkun aikaa pulahtamista, mutta lopulta päädyin sittenkin kokeilemaan Monacossa uimisen ihanuutta. Merivesi oli lämpimämpää kuin aiemmin viikolla kokemani järvivesi Verdonin alueella, mutta viima kävi sen verran tuimana, että pukeuduin pian ja suuntasimme bussilla takaisin hotellille ja illalliselle läheiseen ravintolaan.

Aamulla lähdemme takaisin kotiin ja poikkeamme pikaisesti Cannesissa.