maanantai 18. maaliskuuta 2013

Kevään odotusta Pariisissa

Niin vaan pääsimme tätini Airan kanssa vihdoin Pariisin matkalle, jonka olimme hyvissä ajoin viime vuoden puolella varanneet. Odottavan aika oli yllättävän luminen ja harvinaisen kylmä! Oli mukavaa paeta tänne viime viikon kaltaisia huippupakkasia. Perille päästyämme kuutisen astetta plussan puolella tuntui jopa lämpimältä. Onneksi on lupailtu vähän aurinkoa tälle viikolle, vaikka vähän sadettakin.

GDG-kentän sijaan saavuimme pienemmälle Orlyn kentälle, joka tosin onneksemme oli lähempänä keskustaa :). Lentoaika 3 tuntia sujui nopeasti ja matkassa ei ollut muutenkaan mitään mutkia. Tulimme hotelliimme taksilla ja Aira oli mielissään kuljettajamme palvelusta, joka oli kohteliasta, hän jopa laittoi meille sopivaa musiikkia matkan ajaksi. Meille oli varattu läheisestä ravintolasta pöytä lounaalle, mutta ennätimme kuitenkin levähtää hetken huoneessamme ennen ruokailua.

Hotelli, jossa asumme, sijaitsee aivan keskustassa, onneksi sivukadun varrella (rue Moliere). Se on pieni, siisti ja kivan rauhallinen. Huoneemme on ihana. Meillä on jopa parveke, jee. Kuvia lisään myöhemmin kertomukseni jatkoksi.

Viikon ohjelmaksi olemme suunnitelleet kävelevämme ympäri kaupunkia. Airalla on joitakin suunnitelmia näkemisen, tekemisen ja kokemisen suhteen, minulla reissun päätarkoitus on ainoastaan nauttia olemisesta. Tänään toteutimme jo aika hienosti olemisen sietämätöntä kiireettömyyttä. Viikossa emme ehdi perusteellisesti kokemaan kaupungin kaikkia hienouksia, joten poimimme muutaman kiinnostuksen kohteen, johon keskitymme.

Itse lounas oli ikimuistettava kokemus, joka tietty sopi hyvin tähän ensimmäinen päivä Pariisissa -teemaan! Sitä oli myöskin laskun loppusumma, 126 euroa molemmilta yhteensä :D! Palvelu sekä ruoka olivat mielestäni erinomaisia, tosin suolaa oli lipsahtanut kokilta hyppysellinen liikaa pääruokaamme. Gourmet-kokemus jää ehdottomasti mieleen ja tuo hymyn huuleen vielä jälkeenkin päin. Varsinkin, kun tarjoilijamme uteliaana tiedusteli kansalaisuuttamme, pääsin tuulettamaan Kimi Räikkösen formulavoittoa, hyvä Kimi!

Lounaan jälkeen seurasi pakollinen päivälepo ja aikainen aamuherätys piti huolen, ettei unta tarvinnut kauaa odottaa. Laiskottelimme ihanasti kuuteen saakka illalla ja suuntasimme paikalliseen markettiin ostamaan hedelmiä iltapalaksi, sillä ruokaa emme olisi jaksaneet kuvitellakaan enää tälle illalle. Kaupassa oli mukavaa kierrellä ja ihailimme tavaratalon eri osastojen valikoiman runsautta. Kuten kuvitella saattaa, tarttui kaupasta mukaan muutakin kuin vain hedelmiä... onneksi myös niitäkin.

Kaiken kaikkiaan ensimmäinen päivämme suurkaupungissa sujui miellyttävästi, emmekä törmänneet tänään yhteenkään ylimieliseen ranskalaiseen. Hyvä niin.