sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Viikko 18

Maanantaina vietimme vapunpäivää rauhallisesti. Katselimme telkkaria, ulkoilimme ja söimme helppoa ruokaa. Kuohuviiniäkin maistoin, mutta ei tehnyt erikoisempaa vaikutusta, jotenkin on vielä vähän toipilas olo...

Kiva tuuli heti aamusta.

Lenkkipolulla vielä lunta!

Ei ollut tungosta vappuaamuna polulla.

Tulomatkalla poikkesimme torikahviossa, joka oli eka päivää
auki tänä keväänä. Munkit maistuivat kahvin kanssa urheasti
tuulisella terassilla nautittuna.

Tässä nopeaa lounasta. Toipilas-olo on vaikuttanut ruokahaluunkin.
Avasimme kotipihallakin terassikauden, sen verran lämmintä on ollut.

Tiistaina oli vuorossa päivä mummin pienten mussukoiden luona. Koska sää oli mitä mahtavin, pakkasimme reput taasen ja vietimme parisen tuntia metsässä. Kyllä oli mahtava reissu kaikkiaan. Pojat eivät millään olisi halunneet jättää kalalammikoita ja onkimista kepin kanssa, joten sain käyttää kaiken diplomatian, että pääsimme takaisin ihmisten ilmoille puolen päivän maissa ja päiväunille. Tauko tuli kyllä tarpeeseen. Illalla vielä ulkoilua trampoliinilla ja pihamaalla puuhailua, oikein mukava päivä, vaikka sää olikin viileä.

Keskiviikkona lähdin junalla heti aamusta kohti Turkua ja pään magneettikuvausta. Matka sujui mukavasti Pasilaan saakka, jossa vaihdoin pendolinoon. En ollut muistanut, kuinka pahaa sen kyyti mulle tekee. Niinpä sitten Turussa jäin pois hoiperrellen ja kuvottavaa oloa potien.

Entinen kotiasema tässä kuvassa. Mukava on muistella
oleskeluamme Varsinais-Suomessa.

Ihania puutaloja Turussa. Kaunis sää, mutta
todella kylmä viima!
Olin suunnitellut poikkeavani lastenvaatteita etsimässä pienille miehille kirppikseltä ja bongasin niihin erikoistuneen Pikku-Siilin (linkki).  Ihan vinkkinä kaikille tyttölapsien vanhemmille ja isovanhemmille, Pikku-Siilissä oli runsaasti tyttöjen vaatteita! Sinne oli vajaa kahden kilometrin kävely juna-asemalta, sopivaa ajankulutusta kuvausta odotellessa, kun syödäkään ei saanut mitään! Löysin pari muovikassillista vaatteita ja toivon, että niille on käyttöä tulevana kesänä!

80 % tytön vaatteita tarjolla.
Aika hurahti kirppiksellä todella nopeasti, ettenkö sanoisi, että melkein tuli hoppu Pulssiin, jossa minua odotettiin klo 14. Putkiloon menokammoni vuoksi kuvaus tehtiin minulle nukutuksessa ja se aiheutti hieman lisäjärjestelyjä. En siis ollut saanut aamupalan jälkeen juoda vettäkään! Anestesiahoitaja ja -lääkäri olivat erittäin mukavia ja ennätimme jutella mukavia ennen kuvaukseen pääsyä. Itse kuvaus sujui nukutuksineen tunnissa, toisen tunnin vietin virkoamassa sairaalan pedissä, ennenkuin minut päästettiin pois. Ilta sujui ystäväni Riitan luona vaihtaen kuulumisia.

Torstaina oli vuorossa kotimatka. Hiukan jännitystä päivään toi aamulla yllätten alkanut ripuli. En juuri olisi kaivannut yhtään ylimääräistä tautia tähän, mutta minkäs teet. Sain Riitalta lääkkeitä, joiden avulla pystyin matkustamaan junassa ilman, että huonot tulisi housuun. Huokaus pääsi iltapäivällä vihdoin, kun kotio pääsin. Uskalsin syödä vähän kaurapuuroa, sillä aamupalan jälkeen oli vain juonut vähän vettä. Tauti tuntui loppuvan yhtä nopeasti kuin se alkoikin, koskapa loppuilta sujui melko normaalissa olotilassa.

Perjantaina aamulla ei ollut ripulista jälkeäkään, onneksi, sillä henkilökohtainen avustaja tuli heti klo 9 ja oli vaan pakko aloittaa päivän puuhat. Saimme aivan älyttömästi hommia valmiiksi, joskin itse en osallistunut kuin leipomiseen ja ruuanlaittoon. Nyt on ikkunat pesty ja huusholli vähän aikaa puhdas! Pyykkiäkin tuli pestyä urakalla ja ne kuivuivat ulkona todella nopeasti. Aurinkoinen ja tuulinen sää on eduksi pyykkärille! Kaupasta löysin suuria ahvenia, jotka Reijo ystävällisesti savusti meille illalla. Sain jopa maistaa savustettua ahvenen mätiä, joka mielestäni oli herkulllista!

Reijolle pullaa pitkästä aikaa. Ei tarvitse enää kaupasta ostaa.

Uskomattoman lämmintä vielä tähän aikaa päivästä. Tänään olikin
viikon lämpimin päivä!

Jotain pukkaa ylös meidän terassilla.

Komioita affenia.

Valtavan kokoiset mätipussit.

Saattaa olla ensimmäinen kerta, kun söin savustettua mätiä.

Lauantai olikin viikon rankin päivä, sillä meillä oli hankintalistalla asioita, jotka vaativat Mikkelissä piipahtamista. Lähdimme aamulla ajoissa liikenteeseen ja ehdimme lopulta kotiin sopivasti päiväunille! Olimme erittäin tyytyväisiä, varsinkin kun vielä päivän päätteeksi sain ostettua itselleni käytetyn polkupyörän, punaisen ranskalaisen kaunottaren.

Lämmintä piisasi vielä aamullakin! Virallinen lämpötilan mittauspiste.

Lumesta ei ollut enää tietokaan lenkillä.

Tähyilimme korvasieniä, mutta ei vielä näkynyt!

Vaellusreittejä kerrakseen. Molempiin suuntiin pääsee melkein
omalta pihalta.

Harmittaa, kun hienot annokset jäivät kuvaamatta. Tässä se,
mitä oli jäljellä... IHANIA voileipäkakkuja ja herrrkullista
rahkapullaa, niitä me kävimme lounastauolla nautiskelemassa.
Sitruunapisara (linkki) on kiva sisäkahvila, kun on viileä sää.

Tämän hankimme makkaranpaistoa varten.
Saadaan polttaa oikeita puita tuossa!

Tänään sunnuntaina olemme viettäneet ihan kotipäivää. Olen pessyt pyykkiä ja katsonut Reijon kanssa areenasta Nuori Morse-sarjan uusia jaksoja. Poikkesimme ulkoilemassa koirien kanssa ja ostimme jäätelöä. Siinäpä tärkeimmät tapahtumat viikon loppuun.