maanantai 9. syyskuuta 2013

MA 9.9. HKI-VANTAA-LEON

Seikkailu Pohjois-Espanjassa odottaa meitä kahta päänsä kolauttanutta :), Reissunaisen seurana tällä kertaa Riitta, jonka ehdotus teki meidän molempien haaveesta totta. Taivallus pyhiinvaellusreitillä Santiago de Compostelaan alkaa huomenna aamulla Leonista, josta on n. 300 km perille. Edellisenä iltana tulimme lentokenttähotelliin, jotta aikainen lähtö olisi miellyttävämpi. Aikomuksenamme lähteä Norwegianin koneella aamulla 7.30 kohti Barcelonaa ja siitä junalla Leoniin. Bussi lentokentälle starttasi klo 5.20, joten ennätimme juoda lentokentällä aamukahvit. Odotus piti pirteänä, olo oli suorastaan jopa riehakas. Siksipä koneessa piti juoda shamppanjaa reissun kunniaksi.

Barcelonan kentältä Santsin rautatieasemalle jouduimme ottamaan taksin, koska aikataulu oli tiukka, emmekä uskaltaneet riskeerata liikennevälineiden etsimiseen ylimääräistä aikaa. Tulomatkalla olisi paremmin aikaa selvittää julkisten kulkuvälineiden kanssa välin kulkeminen.

Ennätimme syödä asemalla pikaruokaa Mc Donaldsissa (hyvä me!), jottei tarvinnut eväitä ostella. Tapasimme asemalaiturille jonottaessa toisen suomalaisen retkikunnan, joka aloitti Pamplonasta vaelluksensa. Junaan päästyämme suunnittelimme tulevaa reissuamme ja katsoimme välillä elokuvaa tsunamiin joutuneiden ihmisten kohtaloista.

Junamatka oli pitkä, onneksi kahvilavaunu oli vieressä ja poikkesimme muutaman kerran kahvilla junan porhaltaessa välillä 200 km/h helposti. Monenlaiset maisemat vilahtelivat ohi ja aurinko paistoi. Lämpötila näytti välillä jopa 25 astetta. Perille Leoniin saavuimme klo 20. (Olimme lähteneet matkaan Barcelona Santsin asemalta klo 12.10) Ihmetystä aiheutti lämpötila, joka oli vieläkin 25 astetta!

Hotelli löytyi reilun kilometrin tarpomisen jälkeen ja huoneemme oli ihan ok. Lähiravintolasta löytyi helppo päivän tarjousmenu 10 eurolla, jonka söimme ulkona katuterassilla auringon jo laskettua ja illan hämärtyessä. Samalla teimme myös päätöksen, että ehtoolla joisimme viiniä ja aamuisin konjakkia, jonka hankimme tätä tarkoitusta varten lentokentältä. Tämä auttaisi pitämään pöpöt loitolla. Nukkumatti tuli noutamaan klo 23.

LISÄILEN KUVIA HETI KUN MAHDOLLISTA.