lauantai 14. helmikuuta 2015

La fête de la Saint Valentin

Olimme varanneet viikonloppumatkan Toulouseen tajuamatta, että on ystävänpäivä (tai rakastavaisten juhlapäivä kuten täällä vietetään). Eipä se muuten vaikuttanut, mutta lauantaina piti varata pöytä ravintolaan etukäteen, mikäli mieli sisälle päästä. Jokainen ravintola oli valmistanut erikoismenun illalle ja muutenkin kaupungilla näkyi päivään liittyviä kampanjatarjouksia.

Hyvää ystävänpäivää!

Viikonlopulle oli lupailtu joka päivälle vesisadetta, mutta onneksemme säätiedotus ei pitänyt paikkaansa! Lauantaina aamulla jätimme koirat kotiin ystäviemme hoitoon ja lähdimme bussilla matkaan. Perpignanista hyppäsimme junaan ja paria tuntia myöhemmin olimme Toulousessa. Asemalta päätimme kävellä kilometrin matkan hotelliimme ja ainoastaan silloin sade pelotteli meitä. Matkan varrella poikkesimme kuitenkin lounaalle simpukkaravintolaan. Koska Reijo on allerginen sinisimpukoille, valitsimme salaattiannokset simpukoiden sijaan.

Olipas pihviravintolaan jono lauantaina. Arvelimme, että siellä on
ystävänpäivätarjous. Mutta ei, sama jonotussysteemi oli sunnuntaina,
kun kuljimme ohi.

Tässä meitin naurava simpukkaravintola :).

Mun äyriäissalaatti.

Reijon juustoherkku.
Lounaan jälkeen hotelliin ja ihanaa mennä levolle täyden vatsan kanssa. Olin valinnut tämän keskustahotellin mm. siksi, että siellä oli sauna. Jouluna emme Espanjassa käyneet saunassa. Siispä iltapäiväkaupunkikävelyn sijaan päätimme testata saunaa. Yllätykseksemme saunaosastolla oli sekä sähkö- että höyrysauna. Lisäksi kuntosali ja poreallas, joten kyllä meitin kelpasi! Sauna oli ruotsalainen tylo, eikä lainkaan hassumpi! Saimme onneksemme olla välillä aivan kahdestaan siellä, jolloin uskalsimme viskoa kiukaalle kunnolla vettä. Olipas mukavan rentouttavaa käydä pitkästä aikaa (5 kk edellisestä kerrasta) kunnolla saunassa.

Hotellimme Novotel presidentti Wilsonin aukiolla.

Ihanan laiskan iltapäivän jälkeen pyysimme taksin viemään meitä muutaman kilometrin päässä olevaan ravintolaan. Hiukan pelästytti, kun taksin tuotua meidät perille kauas keskustasta, ravintola oli aivan suljetun näköinen. Olimme tehneet netissä pöytävarauksen, mutta siinä yhteydessä ei ollut mitään infoa muuttuneista aukioloista. Ovi oli vielä lukossa, kääk. Koputin oveen paria minuuttia vaille 19.30, kun huomasin keittiössä olevan väkeä. Huh, onneksi pääsimme sisälle ja hämmennys helpottui, kun omistaja kertoi ystävänpäivän aiheuttaneen poikkeustilanteen.

Onnistunut valinta kerrassaan tämä marokkolainen Chez Aicha! Vai mitä tuumaatte kivasta ystävänpäivämenusta? Unohdin kuvata menun, jotta muistaisin ruokien nimet, mutta tänään en ollutkaan ravintolakriitikon toimessa, vaan pidin vapaapäivän :).

Kun totesin, että pääruoka on lohta, tuli ensin harmitus, sillä olemme yrittäneet vältellä sitä täällä Ranskassa, mutta pakko myöntää, tämä oli niin uskomattoman hienosti kypsennetty sekä erikoisella kastikkeella maustettu, että hyvää oli!
Jälkiruoka unohtui kuvata, kahvin kera pikkuleipiä monenlaisia, sai itse valita. Sopiva lopetus hyvälle aterialle. Hämmästys oli suuri laskun tultua. Koko ateriakokonaisuus vain 29 euroa /hlö plus viinipullo 15 euroa.

Taksi saattoi meidät takaisin hotelliin ja saimme todeta, että meillä oli ollut oikein mukava päivä kokonaisuudessaan!