sunnuntai 2. helmikuuta 2014

SUNNUNTAI, Aabenraa, Tanska - Svalöv, Ruotsi, 369 km

Tänään olemme ajaneet muutaman huikean sillan yli ja matkanneet tunnelissakin jokusen kilometrin verran. Aamulla sää oli suhteellisen kirkas, vettä ei satanut, mutta kosteus teki sumun vuoksi näkyvyyden heikoksi. Tienpinnat olivat märkiä, joten lasinpesunestettä kului tänään oikein urakalla. Matka sujui oikein mukavasti, sillä sunnuntain liikenne oli rauhallista.

Aamutoimien jälkeen pääsimme lähtemään aivan ajoissa ja päätin ajaa aluksi niin kauan, kun olo tuntuisi pirteältä. Liikennettä ei juuri ollut alkumatkasta, joten sain ajella ihan omaa vauhtiani. Vaihdoimme kuskia Odensen paikkeilla, jonka jälkeen ylittäisimme Ison-Beltin sillan. Yritin ottaa kuvia, mutta sumuinen sää ja jatkuvasti likaantuva tuulilasi asettivat haasteita kuvaamiselle. Tämä oli hyvää harjoitusta tulevaa Juutinrauman jättisiltaa varten. Ison-Beltin ylittäminen maksoi 235 Tanskan kruunua eli n. 32 euroa.

Ajelimme maalaismaisemassa suurimman osan aikaa, oikein ihmettelin, kuinka paljon peltoa ja muita viljelyksiä pieneen maahan mahtuu. Lumesta ei juuri ollut haittaa täällä seudulla. Sitä näkyi enää joissakin varjopaikoissa, muualta se oli kokonaan hävinnyt. Tullessamme lähemmäs Kööpenhaminaa näkyi jo teollisuusaluetta sekä joitakin asuinlähiöitä. Kastrupin lentokentän kohdalta tie erosi Malmön ja Juutinrauman sillan suuntaan.

Juutinrauman silta oli huima kokemus. Ensin menimme tunnelissa muutaman kilometrin, sitten maanpäällä muutaman kilometrin, jonka jälkeen alkoi korkea siltaosuus. Reijo ajoi oikein hiljaa (80 km/h), jotta saimme katseltua rauhassa maisemia, mutta nopeusrajoitus olisi sallinut 110 km/tunnissa vauhdin. Tanskan ja Ruotsin rajan ylitimme keskellä siltaa. Maksu oli Ruotsin kruunuissa 390 kr eli n. 44 euroa.

Loppumatka sillan jälkeen suuntautui melkein Karlskronaan saakka ja hotelliin saavuimme hyvissä ajoi. Eilen meillä oli oma talo kokonaan käytettävissä huoneen hinnalla, tänään koko hotelli. Täällä ei näytä asuvan ketään muita, ihan kiva :). Olemme sen verran syrjässä pääväyliltä, etten ihmettele. Saimme kävellä maalaismaisemassa päivän lenkkimme rauhassa, muita kulkijoita ei juurikaan näkynyt. Nyt illalla on ihanaa ottaa aivan rennosti, sillä huomenna on tiedossa lyhyt matka. Matka-aika vain vajaa kolme tuntia. Ajamme huomenna Jönköpingin tienoille ja siitä tiistaina lauttarannan lähelle hotelliin.